חיפוש

מה אומר המושג "מחיקת חובות"?

בשנת 2019 נכנס לתוקפו חוק חדש הקרוי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הגיית החוק הזה חוללה שינוי מהפכני עבור בעלי עסקים שנאלצו להתמודד עם פשיטת רגל, במתודה של מחיקת חובות. אותו החוק יצר רפורמות מרכזיות, שעיקרן היה לשים דגש על שיקום החייבים, לייעל את המלאכה הבירוקרטית וגם להגדיל פירעון לנושים.

 

הליך מחיקת חובות – סקירה כללית

הליך מחיקת חובות הוא למעשה מונח המתאר את הליכי פשיטת הרגל.

מטרת ההליך הזה היא להסדיר את החובות של מי שחייב כספים, והוא מחולק לכמה שלבים. הם מחולקים כך שניתן יהיה לבדוק את היכולת הכלכלית של החייב, כולל הנכסים שרשומים על שמו, ביחס ליכולת שלו לפרוע חובות תוך תקופה האורכת ארבע וחצי שנים.

הרציונל הוא "לתת הזדמנות שנייה" לחייב, כלומר לאפשר לו להשתקם לאחר הנפילה הכלכלית האנושה. בתום ההליך, יתר החובות שלו נמחקות והוא יכול להתחיל מחדש.

 

מחיקת חובות – לא לכולם

אם נצלול לעומקו של החוק, נבין שאין פשוטו כמשמעו הליך שמוחק חובות. מדובר למעשה בתהליך פשיטת רגל, בו המדינה לוקחת על עצמה סיוע לחייב בתשלומים, ועל חלק ממה שנותר ניתן לקבל הפטר בכפוף לתנאים מסוימים. כחלק מהבדיקה הקפדנית שנערכת אודות החייב, בודקים גם את אורח חייו, המשכורת שלו, הפוטנציאל העתידי לשכר והנכסים שנמצאים בבעלותו.

בהתאם לשקלול של כל אלו בונים לו תוכנית שנועדה לשקם אותו כלכלית, ולבסוף הוא מקבל צו שמוחק לו את יתר החובות שצבר.

 

שלבי הליך מחיקת חובות

בהליך "מחיקת חובות" יש חמישה שלבים מרכזיים:

  • מגישים בקשה לחדלות פירעון- בקשה מקוונת שמגובה במסמכים המתאימים, או הגשה ידנית למשרד ממונה.
  • קבלת צו התחלתי-במידה והבקשה אושרה, מקבלים צו פתיחת הליכים. הוא גם מהווה אישור לפתיחת ההליך, וגם מקפיא את הליכי ההוצאה לפועל שננקטו נגד החייב.
  • תקופת ניסיון-תקופה שאורכת כ-11 חודשים, בה בוחנים את ההתנהלות הכלכלית של החייב וגם מנסים להסיק מכך אודות השתלשלות האירועים שהובילה ליצירת חוב.
  • שיקום כלכלי-בניית תכנית שיקום כלכלי על בסיס ממצאים שנאספו קודם לכן, כולל צו תשלומים חודשים, נכסים שצריך לממש כדי לפרוע את החוב, הגבלות שיחולו ועוד. תקופה זו מוערכת בכ-3 שנים.
  • צו הפטר-אם החייב עומד בתנאים של תוכנית השיקום, הוא מקבל צו הפטר למחיקת החובות שאין לו היכולת לפרוע.

 

האם צריך עורך דין למחיקת חובות?

הגשת הבקשה יכולה להיות בירוקרטית ומסורבלת. היא דורשת הרבה נימוקים, ניירת ומסמכים שצריך לגייס תוך זמן קצר ביותר.

אם בוחרים בעורך דין מומחה בתחום, המטרה מושגת תוך זמן קצר, וגם חשים ביטחון בכך שמישהו מקצועי מנהל את זה עבורנו. בארץ יש משרד עורכי דין ייעודי שמתעסק בפשיטות רגל, מידע נוסף עליהם תוכלו למצוא כאן https://www.yml-law.co.il.

אולי תאהבו גם את

התקנת משאבות טבולות
התקנת משאבות טבולות

אם אתם גרים או שיש לכם חדרים שנמצאים מתחת לפני הקרקע, מרבית הסיכויים שמותקנת אצלכם משאבה טבולה מסוג זה או אחר. התקנה של משאבה שכזאת

קראו עוד »