חיפוש

מהי רשלנות רפואית באבחון ואיך ניתן לתבוע על כך?

אף אחד אינו מתכנן ללכת לטיפול רפואי ובמקום למצוא מזור לבעיותיו, לצאת עם נזקים אחרים. אך לצערנו, מקרי רשלנות רפואית הם מקרים נפוצים למדי, הכוללים מקרים של רשלנות הנובעים לא רק מהטיפול עצמו, אלא מתחילים אף בשלב מוקדם יותר – שלב האבחון ופענוח התוצאות

 

מבחן הרופא הסביר להגדרת מקרה רשלנות רפואית

כל טיפול רפואי כרוך בסיכונים מסוימים, אותם אנחנו נוטים לקחת בחשבון עם ההחלטה לקבל את הטיפול הרפואי, כאשר על אנשי הצוות הרפואי להעניק לנו את כלל המידע הרלוונטי ואפשרויות הטיפול החלופיות, ככל וקיימות. יחד עם זאת, ישנם יחסי אמון מיוחדים בין המטופל לרופא וציפייה נורמטיבית למדי למצוא פתרון למצב הבריאותי בגינו ניגשנו לטיפול הרפואי.

יחד עם זאת, קיימים מקרים לא מעטים של נזקים שמקורם ברשלנות רפואית, כאשר ההגדרה לרשלנות רפואית מבוססת בעיקר על מבחן הרופא הסביר – אילו דרכי פעולה היה נוקט רופא אחר באותה סיטואציה, כאשר כל חריגה מנורמות הטיפול הסבירות, עלולה להיחשב כרשלנות רפואית ולהצדיק את מעורבותו של עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית באבחון

מקובל לחשוב כי רשלנות רפואית שייכת רק למקרים בהם נגרם למטופל נזק במהלך הטיפול הרפואי עצמו, אך למעשה, רשלנות רפואית יכול להתרחש עוד בשלב הרבה יותר מוקדם – שלב האבחון של הבעיה הרפואית.

אבחון רפואי נכון ומדויק הוא שלב מאוד קריטי בהתמודדות עם המחלה ויכול להוות את נקודת ההבדל בין טיפול רפואי מוצלח לבין זיהוי מאוחר שיהפוך את הטיפול ללא אפקטיבי. כך, רשלנות רפואית באבחון יכולה להתרחש הן בביקור שגרתי אצל רופא המשפחה והן אצל רופא מומחה, אשר התרשלו בזיהוי התסמינים ושליחה לביצוע אבחון נוסף.

 

סוגי רשלנות רפואית באבחון

מלבד רשלנות בפענוח הבדיקות עצמן, רשלנות רפואית באבחון יכולה להתרחש במגוון מקרים נוספים, ביניהם:

  • רשלנות בשליחה לאבחון

גם כשהמצב הרפואי אינו ברור דיו, מקובל לשלוח את המטופל לבדיקות נוספות שיתנו תמונת מצב נוספת. במקרים בהם הרופא אינו שולח לבדיקות נוספות, ייתכן בהחלט שמדובר ברשלנות רפואית.

  • רשלנות באבחון שהובילה לטיפול שגוי

בדיקות שאינן מפוענחות כראוי עלולות להוביל לטיפול רפואי שגוי (תרופות או ניתוח לדוגמה), הרי שמדובר ברשלנות רפואית.

 

כיצד ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית באבחון?

כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית בגין אבחון שגוי, מומלץ לפנות לעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יבחן את פרטי המקרה והנזק שנגרם. כעיקרון, מלבד הנזק עצמו ורכיב ההתרשלות, האתגר העיקרי הוא להוכיח את הקשר הסיבתי בין השניים.

לאחר חקירת המקרה וביסוס עילת התביעה, ניתן יהיה להגיש את התביעה אל בית המשפט, כאשר על אף שניתן לתבוע באופן ישיר את הגורם הרפואי שהתרשל באבחון, מקובל לתבוע את המוסד הרפואי.

 

לסיכום

רשלנות רפואית באבחון יכולה להתרחש הן כתוצאה מאבחון שגוי והן בגין אי שליחה לאבחון, כשהיא צריכה לעמוד במבחן הרופא הסביר ובהוכחת הקשר הסיבתי שבין הנזק לבין מקרה הרשלנות, פרמטרים המהווים בסופו של דבר עילה מוצקה לתביעת רשלנות רפואית, אותה מומלץ להגיש עם עו"ד מומחה בתחום.

רשלנות רפואית

אולי תאהבו גם את

הליך בוררות
איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות

קראו עוד »