חיפוש

ההשפעה של גבריות רעילה על בריאותם הנפשית והרגשית של גברים

גבריות רעילה היא מונח המשמש לתיאור התנהגויות וציפיות מזיקות הקשורות לגבריות מסורתית. להתנהגויות ולעמדות אלו יכולה להיות השפעה עמוקה על הבריאות הנפשית והרגשית של גברים, ויכולות לתרום להפרעות רגשיות כמו דיכאון, חרדה והתמכרות לסמים.

במאמר זה, נחקור את ההשפעה של גבריות רעילה על הבריאות הנפשית והרגשית של גברים, ואת החשיבות של טיפול רגשי בגברים להתמודדות עם הציפייה הבלתי שוויונית של החברה מגברים לשמור את רגשותיהם בקרבם

 

מה היא גבריות רעילה

גבריות רעילה היא איננה המצאה חדשנית ואפשר לעקוב אחריה לאורך ההיסטוריה האנושית כמעט מתחילתה. גבריות רעילה, מתייחסת לשיוך תכונות כמו: אגרסיביות, חוסר פגיעות, מצליחנות וקשיחות למושג גבריות והציפייה החברתית מגברים לא לחוש אינטימיות, להביע רגשות או חלילה לבכות כדי "להיות גברים".

מה היא גבריות רעילה 

מאיפה היא מגיעה?

אם נרצה ללכת אחורה ולהבין מתי הושרשה באמת הגבריות הרעילה, נרצה לחזור אחורה למאה ה- 20. במהלך המאה ה-20 התחזקו תפקידי המגדר המסורתיים באמצעות נורמות תקשורתיות ותרבותיות, מה שהוביל לעליית הגבריות הרעילה כסוגיה נפוצה.

במהלך תקופה זו, לרוב ציפו מגברים להיות חזקים, דומיננטיים ונכים רגשית, בעוד שנשים היו צפויות להיות כנועות ורגשניות. עמדות אלה התחזקו עוד יותר בתקופות מלחמה, כאשר הגבריות המסורתית זכתה לאידיאליזציה ולהילולים רבים, שכן החיילים שסבלו הרבה מפח נפשי והלם קרב במלחמה, קיבלו תשואות רבות כשחזרו הביתה והיו "בסדר".

 

תהיה גבר! הגבריות הרעילה לאחר מלחמת ויטנאם

דוגמה אחת לגבריות רעילה בשיאה הייתה בתקופת מלחמת וייטנאם, אז עודדו חיילים להיות תוקפניים ודומיננטיים כדי להוכיח את גבריותם. זה הוביל לתרבות של אלימות ותוקפנות, שהייתה לה השפעה עמוקה על הבריאות הנפשית והרגשית של חיילים ובני משפחותיהם ותרמה לנושאים כמו פוסט טראומה קשה מזוועות השירות וחוסר היכולת להביע את רגשותיהם, מה שהוביל לבעיות אלכוהול וסמים שיעזרו להתמודד עם הדיכאון והחרדה.

בעוד שהושגה התקדמות בקריאת תיגר על סטריאוטיפים מזיקים ועמדות סביב גבריות, גבריות רעילה ממשיכה להיות נושא נרחב שיכול להיות בעל השפעה עמוקה על הבריאות הנפשית והרגשית של גברים.

תהיה גבר! הגבריות הרעילה לאחר מלחמת ויטנאם

אולי עדיף שהאבירות תמות – תואר האבירות וגבריות רעילה

במהלך ימי הביניים באירופה, מושג האבירות צץ כקוד התנהגות לאבירים. בעוד שהאבירות נועדה לקדם סגולות כמו כבוד, אומץ ונאמנות, היא גם חיזקה סטריאוטיפים מזיקים ועמדות סביב גבריות. ציפו מהאבירים להיות חזקים, אמיצים ומיומנים בלחימה, בעוד שנשים זכו לאידיאליזציה כטהורות וכנועות.

זה הוביל לתרבות של אלימות ותוקפנות, שבה אבירים עסקו בתחרות ודו-קרב כדרך להוכיח את גבריותם. בנוסף, נשים טופלו לעתים קרובות כאל חפצים שיש לזכות או לכבוש, ולא כשוות. בעוד שהאבירות עברה רומנטיזציה בתרבות הפופולרית, חשוב לזכור ולהכיר בעמדות וההתנהגויות המזיקות שהיא חיזקה, ולא להלל את אותה התקופה בלי לזכור את הבעייתיות והגישות המזיקות סביב גבריות שהיא הנציחה.

 

גבריות רעילה ובעיות התמכרות

לגבריות רעילה יכולה להיות השפעה משמעותית על בעיות התמכרות, לרבות התמכרויות לסמים, הימורים ומין. גברים שחשים לחץ להתאים את עצמם לנורמות הגבריות המסורתיות עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לעסוק בהתנהגויות מסוכנות, כמו שימוש בסמים או הימורים, כדרך להתמודד עם תחושות של בדידות, חרדה או דיכאון.

התנהגויות אלו עלולות להיות כפייתיות וממכרות, מה שמוביל למגוון של השלכות שליליות, כמו בעיות כלכליות, בעיות ביחסים ובעיות משפטיות. טיפול בהשפעה של גבריות רעילה על בעיות התמכרות מצריך גישה הוליסטית הלוקחת בחשבון את הגורמים הרגשיים והפסיכולוגיים הבסיסיים התורמים להתמכרות, כמו גם את הגורמים התרבותיים והחברתיים שעשויים לחזק גישות והתנהגויות מזיקות.

חשוב ליצור תרבות שתתעדף יחס רגשי לגברים ותקרא תיגר על דעות קדומות ועמדות מזיקים סביב גבריות, כדי ליצור חברה בריאה ושוויונית יותר לכולם.

 

גבריות רעילה ואלימות במשפחה

גבריות רעילה היא תורם משמעותי לאלימות במשפחה, אשר יכולה להיות בעלת השפעה הרסנית על הבריאות הנפשית והרגשית של הקורבנות. גברים שחשים לחץ להתאים את עצמם לנורמות הגבריות המסורתיות הם בעלי סבירות גבוהה יותר ליפול להתנהגויות פוגעניות, כמו אלימות פיזית או מניפולציות רגשיות, כדרך לתבוע את הדומיננטיות והשליטה שלהם בבני זוגם.

גבריות רעילה יכולה גם לתרום לתרבות של האשמת קורבנות ובושה סביב אלימות במשפחה. גברים העוסקים בהתנהגויות פוגעניות עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להאשים את בני זוגם במעשיהם, ועשויים להשתמש בסטריאוטיפים מזיקים ובעמדות סביב נשיות כדי להצדיק את התנהגותם.

אך כמובן האלימות במשפחה איננה אקסקלוסיבית לנשים כקורבן, ולרוב גברים שחווים אלימות במשפחה עשויים לחוש בושה או מבוכה לבקש עזרה, מכיוון שהם עשויים להרגיש שזה נוגד את נורמות הגבריות המסורתיות להודות בפגיעות או בחולשה.

טיפול בהשפעה של גבריות רעילה על אלימות במשפחה דורש שינוי תרבותי שמאתגר סטריאוטיפים וגישות מזיקים סביב דינמיקה של מגדר וכוח. זה כולל יצירת תרבות שמתעדפת טיפול ריגשי בגברים, כמו גם תמיכה ומשאבים לקורבנות אלימות במשפחה.

 

לסיכום

גברים, זה הזמן להתחבר לרגשות שלכם ולהביע אותם! העולם צריך את הפגיעות והאותנטיות שלך, ואנחנו בטוחים שנמאס לך להסתיר אותם. הגיע הזמן להרפות מהסטריאוטיפים והעמדות המזיקים סביב גבריות, ולאמץ את כל מגוון הרגשות האנושיים הרי אחרי הכל אתם אנושיים כמו כל מגדר אחר. זה בסדר להרגיש עצוב, מפוחד או בודד, זה בסדר לבקש עזרה כשצריך אותה, העולם יחבק אותך רק כשאתה מחבק את עצמך ואת הרגשות שלך!

על ידי חיבור לרגשות שלך והבעתם, אתה יכול ליצור קשרים עמוקים ומשמעותיים יותר עם אחרים, ולחיות חיים מספקים ואותנטיים יותר. אל תיתן לגבריות רעילה לעכב אותך מלהיות הגרסה הטובה ביותר של עצמך. הגיע הזמן להשתחרר מסטריאוטיפים וגישות מזיקים, ולאמץ את כוחם של הפגיעות והביטוי הרגשי ואולי אפילו לטיפול רגשי מקצועי כדי לתת לנפש שלך ריפוי אמיתי.

ההשפעה של גבריות רעילה על בריאותם הנפשית והרגשית של גברים

אולי תאהבו גם את

התקנת משאבות טבולות
התקנת משאבות טבולות

אם אתם גרים או שיש לכם חדרים שנמצאים מתחת לפני הקרקע, מרבית הסיכויים שמותקנת אצלכם משאבה טבולה מסוג זה או אחר. התקנה של משאבה שכזאת

קראו עוד »