חיפוש

איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות מהווה אמצעי אמין ויעיל ליישוב סכסוכים. בלוג זה נועד לספק מדריך מקיף כיצד לאכוף הליכי בוררות בישראל, המכסה את השלבים החיוניים ואת המסגרת המשפטית הכרוכה בכך.

 

הבנת המסגרת המשפטית בישראל

הבוררות בישראל כפופה בעיקרה לחוק הבוררות משנת 1968, המבוסס על חוק המודל של UNCITRAL. היא מבטיחה את יכולת האכיפה של הסכמי בוררות, חוסר משוא פנים של בוררים והכרה ואכיפה של פסקי בוררות. החוק חל הן על בוררויות מקומיות והן על בוררויות בינלאומיות, למעט כאשר הצדדים הסכימו על כללים שונים.

 

עריכת הסכם בוררות

כדי לאכוף הליך בוררות בישראל, על הצדדים לוודא תחילה כי קיים הסכם בוררות תקף. על ההסכם להיות בכתב ולציין בבירור את כוונת הצדדים להגיש את מחלוקותיהם לבוררות. חשוב לכלול פרטים כגון מספר הבוררים, מושב הבוררות, הכללים החלים ושפת ההליכים.

 

בחירת מוסד בוררות או בוררות אד-הוק

הצדדים יכולים לבחור בבוררות מוסדית, שבה הם מגישים את המחלוקות שלהם למוסד בוררות בעל מוניטין, כגון לשכת המסחר הישראלית או לשכת המסחר האזורית תל אביב. לחלופין, הם יכולים לבחור בבוררות אד-הוק, שבה יש להם יותר שליטה על התהליך על ידי מינוי בוררים וקביעת כללים פרוצדורליים המותאמים במיוחד לצרכיהם.

 

מינוי בוררים

השלב הבא הוא מינוי בוררים. בישראל, אם הצדדים לא הגיעו להסכמה על המינוי, בית המשפט יכול להתערב ולמנות את הבוררים/ים מטעמם. מעורבות בית המשפט בהליך זה היא מינימלית, מה שמבטיח את האוטונומיה של הצדדים. חיוני לבחור בוררים בעלי המומחיות הדרושה ונקיים מכל ניגוד עניינים. למידע נוסף, בקר בכתובת https://www.borerut.com

 

ניהול הליך הבוררות

לאחר מינוי הבוררים, ניתן להתחיל בהליכי הבוררות. לבוררים סמכות לקבוע את כללי הפרוצדורה, לרבות חילופי ראיות, חקירת עדים והגשת טיעונים משפטיים. ההליכים הם בדרך כלל גמישים, ומאפשרים לצדדים להציג את טענותיהם ביעילות וביעילות.

 

השגת אמצעי ביניים וצווים מקדימים

במהלך הליך הבוררות, ייתכן שצדדים יצטרכו לבקש צעדים זמניים או צווים מקדימים כדי להגן על זכויותיהם. לבתי המשפט בישראל יש סמכות לתת אמצעים כאלה, גם בנוכחות בוררות מתמשכת. עם זאת, יש לנקוט צעדים אלה בשיקול דעת, תוך התחשבות בעקרונות של נדיבות ואי-התערבות בהליך הבוררות.

 

אכיפת פרס הבוררות

לאחר שבית הדין הבורר יתן את הפסק הסופי, הוא בר אכיפה בישראל. חוק הבוררות מספק מנגנונים להכיר ולאכוף פסקי בוררות מקומיים וזרים כאחד, בכפוף לעילות סירוב מוגבלות. על הצד המבקש הוצאה לפועל להגיש בקשה לבית המשפט המוסמך, אשר יבחן את תוקפו של הפסק וייתן צו הוצאה לפועל.

 

תיגר על פרס הבוררות

במקרים מסוימים, צד עשוי לבקש לערער על פסק הבוררות. חוק הבוררות מאפשר עילות מוגבלות לביטול הפסק, כגון חריגות פרוצדורליות או חריגה מסמכותם של הבוררים. עם זאת, בתי המשפט בישראל נוקטים בגישה פרו-בוררות ונזהרים בהתערבות בסופיות פסקי הבוררות.

 

סיכום

אכיפת הליכי בוררות בישראל היא דרך יעילה ומהימנה ליישוב מחלוקות. על ידי הבנת המסגרת המשפטית, עריכת הסכם בוררות מעוצב היטב וביצוע ההליך הנכון, הצדדים יכולים להבטיח אכיפה מוצלחת של פסקי בוררות. עמדתה התומכת בבוררות ועמידתה בסטנדרטים בינלאומיים הופכים אותה לתחום שיפוט אטרקטיבי לבוררות מקומית ובינלאומית כאחד.

הסכם בוררות

אולי תאהבו גם את