חיפוש

ריב ירושה בין אחים – מה עושים?

ריב ירושה בין אחים יכול להיות עניין מאד מורכב ולפעמים אך כואב. הרבה פעמים העניין תופס את האחים בהפתעה והם כמעט לא מאמינים שהגיעו למצב הזה, אך בעצם סכסוך כזה יכול לקרות בכל משפחה. השאלה היא איך מטפלים בו בצורה הטובה ביותר. פעמים רבות סכסוך על  ירושה הופך להיות מאד רגשי. הריב קורה סביב מוות של אדם אהוב, ובנוסף לאבל הכבד אנחנו נאלצים להתמודד גם עם תחושת ניכור בתוך המשפחה.

הנסיבות האלה מייצרת מצב שעלול להיות דרמטי ויכול לערפל את שיקול הדעת שלנו. בגלל מורכבות העניין הן מבחינה נפשית והן מבחינה משפטית חשוב להערך לסיטואציה בצורה הטובה ביותר, בשלב מוקדם ככל הניתן, על יד התייעצות עם עורך דין. עורכי דין מנוסים ראו הרבה סכסוכים, מכירים דוגמאות רבות ויודעים היטב את הדקויות הרבות בחוק ואת התקדימים שנעשו בעבר. לא היינו מסתפקים רק בעורך דין חד וחכם, מומלץ לחפש גם עורך או עורכת דין עם יכולת הכלה רגשית שכן המצב מורכב גם מבחינה רגשית.

חשוב לדעת  – יש פתרונות לנושא, אתם לא הראשונים שעוברים את זה ויכול להיות שתוכלו לפתור את העניין בגישור מבלי להגרר לתקופות ארוכות ולא נעימות בבתי משפט. במאמר זה נציין בפניכם את הדגשים הכי חשובים בנושא שיעזרו לכם להחליט איך לפעול במצב של ריב ירושה בין אחים.

 

להקדים תרופה למכה

אחד הדברים הכי חשובים הוא להקדים תרופה למכה – בגדול זה תפקידם של ההורים או הקרוב המוריש את הכסף. במידה והם לא הסדירו את העניין כראוי או הסדירו צורה שאחד האחים מוצא לא הוגנת – יש סיכוי להדרדר לסכסוך. לכן גם להורים, או למי שמוריש את הכסף או הנכסים, מומלץ לשכור את כישוריו של עורך דין מנוסה וחכם כשהם מחליטים לנסח צוואה.

 

מה גורם לריב על ירושה בין אחים?

התרחיש הכי נפוץ הוא התנגדות של אחד האחים לצוואת ההורים. לפעמים קיים מצב בו אחד האחים מנסה להשתלט על הנכסים, או מרגיש שמגיע לו יותר בגלל סיבות כאלה ואחרות. חשוב לדעת שלצוואות יש חוקים מאד ברורים ולעיתים כבר בבירור ראשוני על עורך דין אפשר להבין שאין בכלל בסיס לתביעה. לכן חשוב לפני שמתחילים לריב לפנות לעורך דין בעל נסיון ומוניטין מצוין כגון עו"ד דיני ירושה הלנה שמחי. המתמחה בנושא כבר שנים ובעלת חשיבה חדה ולב רגיש.

במצב של התנגדות לצוואה על האח שאינו מסכים על חלוקת הרכוש בצוואה להגיש "התנגדות לצוואה". לעיתים הטענה היא שכתב הצוואה נכתב מראש מתוך לחץ על ההורים. לפעמים האח התובע ינסה לטעון ל "אי כשירות לכתיבת הצוואה" כלומר – המנוח לא היה במצב מנטלי תקין והצוואה נכתבה בלי שיקול דעת נקי.

חשוב לזכור בכל מצב שכל פתרון לסיטואציה הסבוכה כרוך בפשרה של שני הצדדים. ככל הנראה לעולם לא יהיה צד אחד מרוצה לגמרי וצד אחד לא. אלא שני הצדדים בסופו של דבר יתפשרו. בין אם זה יהיה בהליך משפטי או דרך גישור.

 

נקלעתם לסכסוך – מה אפשר לעשות?

לדבר – קבעו פגישה לכל האחים יחד ונסו להגיע עם פתרונות שיכולים לספק את כולם. החליטו שאתם מגיעים לפגישה במטרה לפתור את הדברים ולא במטרה להעמיק את הסכסוך. נסו לדבר גם על הדברים הקונקרטיים – הכסף, הנכסים והחלוקה, אך לצד זו דברו גם על רגשות שכן הם חלק מהעניין. נסו לזכור כי שאובדן הורה יכול להיות מכה מאד כואבת בכל גיל ויכול להוביל אנשים להתנהג בצורה קשה. גם לפני פגישה כזו מומלץ להתייעץ עם עורך דין בעדיפות למגשר שיעזור לכם לעשות סדר בכל הבלגן החוקי והבירוקרטי. אם שיחה כזו לא הצליחה הציעו גישור.

 

הליך גישור

המטרה של גישור היא ליישב סכסוכי ירושה בין אחים באמצעות גורם נייטרלי. הגורם הנייטרלי יכול להציע הצעות שיקדמו את סוף הסכסוך ומנסה להביא את שני הצדדים להסכמה כללית ובעקבותיה כניסה לפרטים קטנים יותר. המגשר לרוב ישאף להביא את שני הצדדים למצב בו הם מרוצים וינסה לשרת את האינטרסים של שני הצדדים בתורה מאוזנת.

להליך גישור המתנהל בצורה טובה ומקצועית יש מספר יתרונות מרכזיים:

  • לא עוברים דרך בתי משפט – ההחלטות המתקבלות מגובות בהסכמים, אך אין כל צורך להגיע למעמד בית משפט שעלול להיות לא נעים ויעמיק את הסכסוך המשפחתי.
  • זמן – הליך גישור הוא יותר מהיר מתהליכים משפטיים שיכולים לקחת שנים, ויעמיקו את הסכסוך המשפחתי.
  • המגשר הנייטרלי – מטרת המגשר איננה להעמיק את הסכסוך ולגרור את הצדדים לבית משפט – אלא בדיוק להפך, להקל על הצדדים את המשא הכבד ולמצוא פתרון הוגן לשני הצדדים. חשוב שהמגשר יהיה עורך דין בעל יכולות, ידע נרחב ורגישות ניכרת.
  • שיקום הקשר – אחרי הליך גישור יש סיכוי הרבה יותר סביר לשקם את הקשר המשפחתי בין האחים, וזו אולי הסיבה הכי טובה לבחור בגישור.

 

האמת היא שסכסוכים כאלה יכולים לפגוע מאד באיכות החיים ולייצר מצב מתמשך של עוגמת נפש, בהינתן האפשרות אנחנו נשאף לצמצם אותם ככל הניתן, בלי לוותר על מה שמגיע לנו.

לבסוף אם תהליך הגישור לא צלח נאלץ לפתוח בהליכים משפטיים.

המטרה בסופו של דבר תהיה להגיע להסכם בין יורשים. ברגע שנחתם הסכם כזה הוא תקף לשנים קדימה והוא חותם את הסכסוך, ומכאן אפשר אחרי תקופת רגיעה, שלעיתים לוקחת שנים, להתחיל לשקם את הקשר.

אם מצאתם את עצמכם עומדים מול שוקת שבורה בעניין צוואה, קודם כל קחו נשימה עמוקה, זה מצב לא נעים בלשון המעטה ועלול להיות מאד עצוב. לאחר מכן התחילו קודם כל בהתייעצות עם עורך דין. זה תחום גדול ומורכב ועורך דין טוב יכול לתת את הכלים הנכונים להתמודדות.

עורך דין לענייני ירושה

אולי תאהבו גם את

הליך בוררות
איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות

קראו עוד »