חיפוש

4 שלבים בקבלת שחרור מהצבא מטעמי מצפון

בישראל שירות צבאי הוא חובה לגברים ולנשים כאחד, למעט חריגים בודדים, כמו חרדים ואזרחים ערבים. עם זאת, אנשים מסוימים עשויים להרגיש שאינם יכולים לשרת בצבא מסיבות אישיות, אתיות או דתיות. במקרים כאלה, צבא ההגנה לישראל מספק מסגרת למי שמעוניין להשתחרר משירות מטעמי מצפון. 

 

שחרור מהצבא מטעמי מצפון

למרות החשיבות בהחזקת צבא גדול וחזק בהינתן האיומים להם נתונה המדינה, ישנם רבים שחשים כי מצפונם לא מאפשר להם לקחת חלק פעיל בכוחות הביטחון. לשם כך, קיימת דרך באמצעותה ניתן לקבל שחרור מהצבא על רקע מצפוני. כדי לעשות סדר, ריכזנו עבורכם 4 שלבים בקבלת שחרור מטעמי מצפון:

 

  • הגשת בקשה למעמד של סרבן מצפון

כדי להתחיל בתהליך השחרור מהצבא, על החיילים להגיש בקשה למעמד של סרבן מצפון. ניתן לעשות זאת באמצעות הגשת הצהרה בכתב המסבירה את הסיבות להתנגדותם לשרת בצבא. כמו כן, יש להפנות את ההצהרה לוועדת המצפון של הצבא, שאחראית לבחון ולאשר פניות מסוג זה. חשוב לציין, הגשת בקשה למעמד של סרבן מצפון אינה מבטיחה פטור משירות צבאי. את הבקשה יש לאשר על ידי ועדת המצפון, אשר בוחנת כל מקרה לגופו.

 

  • הופעה בפני ועדת המצפון

במידה והבקשה למעמד של סרבן מצפון תתקבל, החייל יזומן להתייצב בפני ועדת המצפון. במהלך הדיון תשאל הוועדה את החייל שאלות להבנת הנימוקים להתנגדות לשירות צבאי. כמו כן, החלטת הוועדה מבוססת על מספר גורמים, ובהם כנות ועומק אמונותיו של החייל, עקביות אמונתו עם התנהגותו ומהות הקונפליקט בין אמונתו לשירות הצבאי.

 

  • שירות לאומי חלופי

אם ועדת המצפון תאשר את הבקשה, החייל יקבל פטור משירות צבאי ותוצע לו אפשרות לבצע שירות לאומי חלופי. שכן, שירות לאומי חלופי הוא שירות אזרחי הנמשך לתקופה של שנה עד שנתיים, בהתאם לנסיבות הספציפיות. שירות לאומי אלטרנטיבי נועד לספק חלופה לשירות צבאי תוך מתן אפשרות לתרום למדינה. כמו כן, סוג השירות משתנה בהתאם לכישוריו וליכולותיו של האדם, כך שיכול לכלול עבודה בבתי חולים, בתי ספר ומוסדות ציבוריים אחרים.

 

  • ערעור על החלטת הוועדה

אם ועדת המצפון דחתה את הבקשה למעמד של סרבן מצפון, החייל יכול לערער על ההחלטה בפני הוועדה הצבאית. כמו כן, את הערעור יש להגיש תוך 14 ימים מהחלטת ועדת המצפון. הוועדה הצבאית לערעורים היא גוף שיפוטי עצמאי הבוחן תיקים של חיילים שנשללו מהם פטור משירות צבאי. בהתאם, הוועדה יכולה לאשר או לבטל את החלטת ועדת המצפון.

 

לסיכום – שלבים לשחרור מצה"ל

צה"ל מספק מסגרת לחיילים המעוניינים להשתחרר משירות צבאי מטעמי מצפון. כמו כן, התהליך כולל הגשת בקשה למעמד של סרבן מצפון, הופעה בפני ועדת המצפון, ביצוע שירות אזרחי חלופי וערעור על החלטת הוועדה במידת הצורך. חשוב לציין כי ההחלטה על מתן פטור משירות צבאי אינה קלה ומתבססת על בחינה מעמיקה של כל מקרה לגופו.

שחרור מהצבא

אולי תאהבו גם את

הליך בוררות
איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות

קראו עוד »