חיפוש

המדריך המלא לביצוע עסקת מתנה במקרקעין

עסקה ללא תמורה היא מתנה המעביר צד אחד לטובת צד שלישי זכויות במקרקעין בדרך של מתנה. עסקות העברת דירה ללא תמורה מתבצעת בעיקר בקרב בני משפחה והיא פעולה יחסית פעולה מאוד פשוטה משפטית ושכיחה בישראל. למעשה, אין זה משנה אם הדירה אינה הועברה במלואה ללא תומרה, או ש50% לפחות מכספי הרכישה שלה הועברו במתנה, כך או כך הדירה עדיין תיחשב כדירה במתנה.

 

מה הם השיקולים לביצוע עסקת מתנה

לעסקאות העברה ללא תמורה המתבצעת בין קרובי משפחה יכולה להיות מספר מגוון של תכליות. אחת מהתכלית הפשוטה ביותר היא פשוט הענקת מתנה. קרוב משפחה שבחר להעניק מתנה ללא תמורה וללא כל זכות במקרקעין. שיקול נוסף הוא חסכון במס רכישה עבור נותן המתנה. כלומר, כאשר יש לאדם דירת מגורים אחת והוא מעוניין לרכוש דירה נוספת על שמו, הוא יחויב בחוק על מס רגישה על דירה נוספת. במקרה שהוא יחליט להעביר את הדירה על שם הבן שלו לדוגמא, הוא יהיה זכאי לפטור ממס רגישה על הדירה החדשה.

 

למי כדאי להעביר דירה במתנה

לפני ההעברה, יש לוודא שהקרוב שאליו מועברת הדירה במתנה, כן עונה על ההגדרה ״קרוב״. בכדי שיתאים לעניין המס ובהתאם לחוק המקרקעין. במידה ואינכם בטוחים, רצוי מאוד להיוועץ על כך עם עו״ד נדלן, בכדי להיות בטוחים שאתה מתנהגים בהתאם לחוק ותקנות מיסוי מקרקעים. על בעל הדירה להחליט מי מבין הילדים (שחייבים להיות בגירים מעל גיל 18) להעביר לו את הדירה.

בעת ביצוע דירה במתנה, חייב לקחת בחשבון כי קיימות השלכות מבחינת מיסוי לעסקאות עתידיות בנכסי קרקעין. יש לבחור בצורה זהירה לאחר התייעצות עם עורך דין לענייני נדל״ן, את הילד שאליו תהיה מועברת הדירה ללא תמורה, מכיוון שיתכן שבעתיד הוא עשוי גם לעשות עסקאות נדל״ן בנכסי מקרקעין ומבחינת מיסוי, העברת דירה במתנה תהפוך להיות לא כדאית עבור אותו ילד.

 

מניעת סכסוכי ירושה והגנה מפני מערכת יחסים

העברת דירה במתנה עבור בני משפחה מכוח צוואה או ירושה מועילה מאוד אם מטרתכם היא למנוע סכסוכי ירושה עתידיים שיכולים להיות בין היורשים. צוואה ניתן לשנות בכל עת, אילו דבר הניתן במתנה הוא בוודאות משפטית. דבר נוסף שיכול להגן על הנכס, היא דירה במתנה עבור ילידו מהנישואין קודמים למשל. כך אותו אדם יכול להגן על הרכוש, ואפילו לפני שהתחיל קשר עתידי עם אדם אחר. לעיתים בני זוג מחליטים על עסקי ממון, אך לעיתים יוצא מצב שהבן זוג השני מתנגד לכך. לכן, לעיתים עדיף למנוע את הבעיה מלכתחילה.

 

לסיכום

עסקת מתנה במקרקעין היא בעל הדירה בוחר לתת במתנה את הנכס. חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין בטרם עשייה של העסקה ותוך עדי העסקה. ישנה חשיבות רבה לסדר ולתכן את הפעילות ותכנון המס בהעברת דירה ללא תמורה בין קרובים, כלומר עסקאות מתנה.

REAL, ESTATE

אולי תאהבו גם את

הליך בוררות
איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות

קראו עוד »