חיפוש

זכויות עובדת הריונית – כל מה שחשוב לדעת

נכנסת להריון, בשעה טובה, ובין בדיקה לסקירה את ממשיכה לעבוד עד שתצאי לחופשת הלידה.

מה הזכויות המגיעות לך? האם ניתן לפטר אותך? האם מגיעות לך שעות חופשיות לביצוע בדיקות? ומה אם ההריון מוגדר בסיכון? כל זאת במאמר הבא.

 

זכויות עובדת הריונית

לעובדת הנמצאת בהריון או המתכננת הריון ישנן זכויות המתחלקות לזכויות רפואיות וזכויות תעסוקה. בתוך החלוקה הזו ישנה עוד חלוקה, ל-3 תקופות: תקופת תכנון ההריון, תקופת ההריון והתקופה לאחר הלידה וחופשת הלידה. לפני תכנון הריון כדאי לדעת מה הזכויות העומדות לרשותך ולהחליט האם המידע הזה משפיע על תכנון המשפחה וכיצד. בכל מקרה של שאלות ובלבול, כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייניי עבודה על מנת למנוע אי הבנות ואי נעימויות בהמשך.

 

לפני ההיריון

בתקופה שלפני ההיריון החוק מכיר בזכותה של אישה לקבל ימי מחלה על מנת לעבור טיפולי פוריות ומגן עליה מפני פיטורים. טיפולי פוריות הם טיפולים קשים לגוף ולנפש ובזמן הטיפולים העובדת עלולה להיעדר רבות ולתפקד בצורה שאינה מיטבית. על מנת לתת לעובדת את האפשרות לעבור את הטיפולים כראוי, מגן עליה החוק מפני פיטורים, גם במקרה והעובדת היא חיילת המשרתת בצבא קבע. במקרים נדירים, המפורטים בחוק, ורק לאחר קבלת היתר מהממונה על חוק עבודת נשים ניתן לפטר אישה בהיריון או בזמן טיפולי פוריות, אך גם במקרה כזה לעובדת נותרות זכויות כלכליות שכדאי לברר.

 

בזמן ההיריון

בדיקות, סקירה ושמירת הריון הן חלק מהסיבות בגינן נזקקת עובדת הריונית לאישור להיעדר מעבודתה. גם במקרה זה על המעסיק אסור לפטר אותה למעט מקרים ספציפיים המוגדרים בחוק. במקרה של שמירת הריון, לאחר הצגת אישור רופא המעיד על קושי העובדת להמשיך בעבודתה מסיבות שונות, העובדת זכאית לצאת לחופשה ללא תשלום עד לאחר חופשת הלידה או עד לאחר שמצבה יתייצב. בזמן החופשה ללא תשלום על המעסיק להמשיך להפריש לקופות הגמל השונות לטובת העובדת וכן עליו לשמור לה את היקף משרתה המקורי לפני יציאתה לחופשה.

 

לאחר הלידה

לאחר הלידה מגיעה לכל אישה עובדת העונה על התנאים חופשת לידה בת כ-3 חודשים על פי החוק. לאחר חופשת הלידה, לעובדת מגיע פטור ממשמרות לילה (משמרת שלפחות שעתיים מתוכה בין השעות 22:00 ל-6:00) במשך 4 חודשים נוספים. על המעסיק להחזיר את העובדת לאחר חופשת הלידה לאותה משרה אותה איישה לפני הלידה וכן לאותם התנאים. בנוסף, זכאית עובדת החוזרת למשרה מלאה לשעת הורות אחת ביום ללא ניכוי מהשכר לתקוםה הקבועה בחוק.

 

ייעוץ מקצועי

רוב זכויות העובדת ההריונית ובן זוגה מפורטות באתר "כל זכות" ועם זאת, החוקים המובאים פה מובאים על קצה המזלג וללא ירידה לפרטי סיפור ספציפיים. לכן ההמלצה היא לקרוא עצמאית את פירוט הזכויות בחוק ובמקרה של שאלה או בלבול לפנות לייעוץ מקצועי במשרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה.

 

משקל

אולי תאהבו גם את

הליך בוררות
איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות

קראו עוד »