חיפוש

רשלנות רפואית בטיפול נפשי – מתי זה יכול לקרות?

כשמדברים על רשלנות רפואית, אנו נוטים לחשוב לרוב על רשלנות שמקורה בהכרח בהליך רפואי קלאסי, כמו ניתוח או אשפוז. למעשה, יש מטופלים רבים שאינם סובלים מפגיעות פיזיות, אלא מפגיעות נפשיות שונות. במקרים בהם מטפל נפשי ביצע טעות וגרם נזק למטופל שלו, ייתכן ומדובר במקרה של רשלנות רפואית.

 

האם רשלנות רפואית חלה גם על טיפול נפשי?

לפי החוק במדינת ישראל, טיפול נפשי הוא טיפול רפואי לכל דבר. מטפלים נפשיים יכולים להיות פסיכולוגים או פסיכיאטרים. טיפול נפשי ניתן לקבל באופן פרטי, באמצעות קופות החולים או באמצעות מוסדות ייעודיים לטיפול הנפש. מטופל במצב נפשי ירוד הוא מטופל שיש להתייחס אליו בזהירות יתרה.

החוק במדינת ישראל קובע גם מהי רשלנות רפואית. מקרים העומדים ברף שקבע החוק, מאפשרים למטופל שנפגע הגשת תביעות רשלנות רפואית. הרף של רשלנות רפואית לפי החוק הוא טעות שמבצע הגורם המטפל, המסיבה נזק למטופל ושלא ננקטו כל האמצעים הסבירים על מנת למנוע אותה. לכן, רשלנות רפואית יכולה לקרות גם בטיפול נפשי.

 

רשלנות בהשגחה

ישנם מספר מקרים בהם יכולה להתרחש רשלנות רפואית בטיפול נפשי. אחד המקרים נוגע להשגחה על מטופל נפשי במצב אובדני. מטופל נפשי אשר מביע נטיות אובדניות, באמצעות מילים או מעשים, אמור להדליק נורות אזהרה אצל הצוות שאמון על טיפולו. במקרים כאלו דרושה השגחה על המטופל.

ההשגחה על המטופל תתבצע במקביל להמשך הטיפול, על מנת להביא את מצבו הנפשי של המטופל לשלב בו המטופל כבר לא ירצה לפגוע בעצמו. עד הסרת איום הפגיעה העצמית, הצוות הרפואי מחויב לוודא השגחה לפי הנהלים על המטופל. פגיעה של המטופל בעצמו, עקב אי השגחה או השגחה שאינה עומדת בנהלים של המוסד הרפואי, נחשבת לרשלנות רפואית.

 

אי העברת מידע

כמו ברפואה הקלאסית, גם ענף הנפש בעולם הרפואה מורכב ומכיל בעלי מקצוע מגוונים, שמנסים לטפל בתסמונות ובמצבים נפשיים שונים. כתוצאה מכך, מטופל יכול למצוא את עצמו מול מטפלים רבים. חשוב מאוד שכל גורם שמטפל במתמודד נפש יכיר את ההיסטוריה הנפשית שלו ומצבו, על מנת שהמטפל לא ינקוט בפעולה שעשויה להזיק למטופל. גורם טיפולי שלא העביר מידע כזה לבא אחריו, עשוי להיחשב כמי שהתרשל.

 

אבחון נפשי שגוי

רשלנות רפואית באבחון היא אחת מסוגי הרשלנות הנפוצות ביותר שיש. אבחון רפואי הוא הבסיס לכל טיפול. בעזרת האבחון, הרופא יודע איזה טיפול להתאים למטופל שלו. הדבר רלוונטי גם כלפי מתמודדי נפש. אבחון נפשי שגוי עשוי להוביל לטיפול מזיק, שיחשב במקרים כאלו לרשלנות רפואית.

 

טיפול תרופתי שגוי

מתמודדי נפש מקבלים במקרים רבים טיפול תרופתי באישור פסיכיאטר. במקרה בו הטיפול הסב נזק למטופל ומתברר כי לא ננקטו אמצעי זהירות, כמו בדיקת ההיסטוריה הרפואית של המטופל או התמודדות שלו עם מינונים מסוימים, ייתכן והתרחשה רשלנות רפואית.

טיפול נפשי

אולי תאהבו גם את

הליך בוררות
איך אוכפים הליך בוררות?

בוררות התגלתה כמנגנון חלופי פופולרי לפתרון סכסוכים ברחבי העולם, המציע לצדדים דרך גמישה ויעילה לפתור את הסכסוכים שלהם מחוץ למערכות בתי המשפט המסורתיות. בישראל, הבוררות

קראו עוד »