חיפוש

אמא טרייה – האם מגיעים לך החזרי מס על חופשת הלידה?

לאחר חודשים ארוכים של ציפייה, הגיע הרגע בו תינוק חדש הצטרף למשפחה ולאחר שנרגעת מעט מכל ההכנות, ההתרגשות וחוויית הלידה, כדאי להקדיש את הזמן הנדרש לבדוק את זכויותייך, במיוחד אלו הכרוכות בכסף שייתכן ומגיע לך בגין חופשת הלידה. כיצד אם כן ניתן לדעת האם מגיעים לך החזרי מס על חופשת הלידה?

 

בדקי את זכויותייך

חודשים ארוכים של ציפייה, מעקב ובדיקות רפואיות, הגיעו לסיומן עם רגע הלידה המרגש והצטרפותו של התינוק החדש למשפחה ועכשיו עומדים בפנייך מספר חודשים של מנוחה והתאקלמות מרגיעה ואינטימית עם התינוק החדש. לאחר שרכשת את כל הציוד הנדרש, קבעת לעצמך ולתינוק את חוגי ההתפתחות שאת אוהבת ומפגשים עם אימהות טריות נוספות, כדאי להקדיש גם את הזמן הדרוש לבדוק את זכויותייך. במהלך חופשת הלידה זכאית היולדת לקבל דמי לידה, הנקבעים בהתאם לקריטריונים מסוימים ולפי ממוצע ההכנסות הקבועות שהיו לה בתקופה שקדמה ללידה. בנוסף לכך, פעמים רבות מגיע ליולדת תשלומים נוספים, שמקורם בהחזרי מס בגין דמי הלידה שקיבלו.

 

החזר מס על חופשת הלידה

כל עובד שכיר בישראל מחויב על פי חוק להפריש מס הכנסה מהמשכורת החודשית שלו, כאשר גובה ההפרשה נקבע על ידי רשות המיסים עוד בתחילת השנה, בהתבסס על ממוצע המשכורות שהיו לעובד בשנת המס הקודמת. שיטת חישוב זו, היא הגורם העיקרי הגורם ליצירת פערים, היכולים להגיע לאלפי שקלים, בין התשלומים ששילמנו לבין הסכום אותו היינו צריכים לשלם בפועל למס הכנסה. בגין הפרשים אלו מגיע להרבה ישראלים (לכל 4 מ – 5 עובדים שכירים בממוצע) החזרי מס.

אחד המקרים הנפוצים בגינן מגיע החזר תשלומים מרשות המיסים הוא החזר מס חופשת לידה, הנובע בעיקר מדמי הלידה שהיולדת קבילה במהלך ימי חופשת הלידה המגיעים לה בתשלום על פי חוק (15 שבועות). היות ודמי הלידה מהווים תחליף למשכורת החודשית של היולדת, הרי שהם נלקחים בחישוב המס ומכיוון שלרוב מדובר בסכום חודשי ממוצע נמוך יותר מהשכר אליה הורגלה, ייתכן וייווצר מצב של עודף תשלומי מס, בגינם מגיע לך החזר מס.

 

למה כדאי לשים לב?

מלבד המקרה הנפוץ של החזר מס חופשת לידה בגין דמי הלידה וההפרשים היכולים להיווצר, הרי שפעמים רבות היולדת בוחרת להאריך את ימי חופשת הלידה שלה, גם מעבר לימים המגיעים לה בתשלום, כאשר על ימים אלו היא עדיין תשלם מס הכנסה, אך תוכל לבקש החזר מס בהתאם. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את עניין נקודות הזכות המזכות בתשלום מס מופחת בגין הלידה והרחבת התא המשפחתי, כאשר בחלק מהמקרים זכאי גם הבעל לעדכון נקודות הזכות בהתאם.

 

כיצד אדע אם מגיע לי החזר מס על חופשת הלידה?

באם יצאת לחופשת לידה, סביר להניח כי מגיעים לך החזרי מס היכולים להגיע לאלפי שקלים, כדי לוודא זאת ולהגיש את הטפסים הנדרשים בצורה מלאה ומדויקת, תוכלו להיעזר בחברות החזרי מס מקצועיות, המלוות אתכם מתחילת התהליך ועד קבלת ההחזר.

יד של אם ותינוק שזה עתה נולד

אולי תאהבו גם את